ECT DELTA TERMINAL KRIJGT NIEUW LED LICHT
ECT DELTA TERMINAL KRIJGT NIEUW LED LICHT
De ECT Rotterdam (Europe Container Terminals) Delta Terminal is onder meer bekend vanwege het feit dat het de eerste geautomatiseerde terminal ter wereld was. Door continue investeringen, en vooral het bundelen van kennis en techniek, loop de ECT Delta Terminal nog steeds voorop. Zo ook op het gebied van het zo energie-efficiënt mogelijk verlichten van hun terminals met duurzame LED-vlakstralers.
In 2016 kwam SILL Lighting, met een innovatieve asymmetrische LED-vlakstraler voor een productpresentatie naar Nederland. Hierbij was een delegatie van de ECT aanwezig omdat zij zich ervan bewust waren dat de conventionele lichtbronnen “eerdaags” moesten worden uit gefaseerd volgens de verordening nr. 244+245/2009 van de het Europees Parlement. Maar een nog belangrijker issue voor hen was de kostenbesparing op energieverbruik en onderhoud. Ook het uitwisselen van de lichtbronnen op 45 meter hoogte, met behulp van een hoogwerker, loopt aardig in de papieren.
De Delta Terminal is nu nog volledig verlicht met hogedruknatriumdamp armaturen welke een kleurtemperatuur hebben van 2000 Kelvin. Voorkeur was om zo dicht mogelijk bij deze kleurtemperatuur te blijven, dit vanwege de zichtbaarheid tijdens een mistige dag. Echter waren de eerste generatie LED’s toen enkel nog verkrijgbaar in 5700 of 4000 Kelvin. Eind 2019 slaagde SILL erin een versie te maken met een kleurtemperatuur van 2700 Kelvin.
Na een meting door de ECT zelf v.w.b. de hogere harmonische en arbeidsfactor werd er in 2020 groen licht gegeven om een proefmast te installeren met 12 stuks. Omdat ze installatietechnisch zo min mogelijk aanpassingen wilden doen werd er met een fronsend oog gekeken naar de relatief hoge aanloopstroom. Dit is door SILL ondervangen door in iedere LED-vlakstraler een aanloopstroombegrenzer te plaatsen.
Laatste punt wat nog moest worden getackeld is het nestelen van de kokmeeuwen op de lekkere warme koelribben van de LED-vlakstraler. Een nest zou immers de economische levensduur negatief beïnvloeden vanwege de oplopende warmte in het armatuur. Dus werden er RVS-vogelpinnen gemonteerd op de koelribben om dit probleem op te lossen.
Nadat de proefmast 2 jaar in bedrijf was en er een lichtmeting was uitgevoerd heeft de ECT een bestek laten schrijven door advies- en ingenieursbureau Witteveen+Bos. Heijmans Infra uit Dordrecht kwam als winnaar uit de bus is en heeft ons inmiddels een prachtige opdracht verstrekt voor het leveren van in totaal 288 stuks LED-vlakstralers met RVS-vogelpinnen.
Wij staan als van origine Rotterdams (Oostzeedijk) bedrijf te popelen om één van de bekendste terminals in de Rotterdamse haven te voorzien van nieuwe LED-verlichting.
Industrielicht een verschil van dag en nacht.